Formål
For å kunne tilby Zensums tjeneste for sammenligning av lån.
Behandlinger som utføres
• Lånesøknader og identitetskontroll.
• Analysering av opplysninger i lånesøknaden og opplysninger i kredittopplysning.
• Videreformidling av lånesøknaden til de bankene og långiverne vi samarbeider med i samsvar med hver banks grunnkrav til låntakere.
• Kontakt via e-post, SMS og telefon.
• Innspilling av telefonsamtale.
• Verifisere identitet med BankID.
• Håndtering av kundeservice
• Presentere lånetilbud, avslagsbeslutninger m.m.
• Elektronisk kommunikasjon gjeldende tilbud om forsikring og lånetillbud.
• Innhenting og presentasjon av gjeldsopplysninger.
Kategorier av personopplysninger
• Navn
• Fødselsnummer/personnummer
• Adresseopplysninger
• E-postadresse
• Mobiltelefonnummer
• Eksisterende lån
• IP-adresse
• Informasjon om lån
• Sivilstand
• Antall barn
• Boform og kostnad
• Eiendom og skatteverdi (hvis aktuelt)
• Arbeidsforhold
• Månedsinntekt
• Arbeidsgiver
• Telefonnummer til arbeidsgiver
• Kontonummer
• Informasjon om medsøker (hvis aktuelt)
• Finansiell risiko (score)
I tillegg til de opplysningene du selv leverer til oss, innhenter vi også med ditt samtykke opplysninger om eksisterande gjeld fra Gjeldsregistret. Gjennom en kredittsjekk fra Experian innhentes informasjon om inntekt, betalningsanmerkninger, gjeld, risikoklassifisering m.m. Vi bruker oppslagstjenster fra Every Norge AS og Eiendomsverdi AS for å finne offentlig informasjon om søkeren.
Ved sammenligning av lån sender vi lånesøknaden videre til de långiverne vi samarbeider med.
De kredittgiverne som tar imot lånesøknaden din er Behandlingsansvarlige for sin egen behandling av personopplysninger som kommer inn til dem. Dersom du har noen spørsmål om hvordan de håndterer personopplysningene dine, henviser vi derfor til respektive långiveres egen personopplysningspolicy og vilkår.
I enkelte tilfeller har Zensum lovmessig plikt til å levere ut opplysninger til politiet eller Finanstilsynet ved mistanke om lovbrudd, f.eks. hvitvasking, svindel eller identitetstyveri.
Denne behandlingen innebærer i de fleste tilfeller at det skjer en automatisk beslutningstaking hos de kredittgiverne vi samarbeider med basert på opplysningene i lånesøknaden din. Bedømmelsen foregår på forskjellig måte, men blir som regel basert på din kredittvurdering, betalingsanmerkninger, gjeld, inntekt og lignende opplysninger. Du har i enkelte tilfeller rett til å be om en manuell beslutningsprosess, men da må du henvende deg til respektive kredittgiver for mer informasjon om automatisert beslutning.
Behandlingsgrunnlag for behandlingen er implementert i avtalen, altså den kundeavtalen som kreves for å kunne gjøre en lånesammenligning. Identitetskontroll skjer med støtte i rettslige forpliktelser i henhold til med lover om hvitvasking. Behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å kunne fullføre tjenesten, noe som innebærer at dersom du motsetter degbehandlingen, kan vi dessverre ikke tilby våre tjenester.
Vi behandler personopplysningene dine til dette formålet så lenge du har en aktiv lånesøknad eller aktive lånetilbud. Vi sletter all informasjon 36 måneder etter at din relasjon med Zensum regnes som avsluttet. Dette omfatter også kundeservice per telefon og annen støtte. Dersom du bruker Zensums sammenligningstjeneste, regnes din relasjon med Zensum som avsluttet 36 måneder etter at du gjennomførte lånesammenligningen. Dersom du ikke gjør en sammenligning, regnes din relasjon med Zensum som avsluttet etter 3 måneder.
Øvrig kundeservice per telefon, e-post og chattehistorikk slettes løpende 180 dager etter at det er mottatt.
Personopplysninger som forekommer i fakturaunderlag lagres i samsvar med lovfestede krav i 2 år. Informasjonen arkiveres og lagres kryptert med begrenset tilgang.
Vi foretar regelmessige kontroller av den informasjonen vi lagrer og behandler. Når vi ikke lenger har rett til å lagre eller behandle informasjonen, blir den tynnet ut. Det innebærer at den ikke lenger utgjør en personopplysning, enten fordi den er slettet eller fordi alle opplysninger som kan knyttes til et spesifikt individ er fjernet. Den siste metoden bruker vi først og fremst dersom det ikke lenger finnes noen lovmessig grunn for lagring, men hvor informasjonen kan benyttes for å utvikle tjenestene våre.