Med sikkerhet i bolig
Inntil kr 25 000 000
Refinansiere
Lånetid
8 år
Nedbetalingstid over 5 år krever at du refinansierer lån og kreditter du har fra før.
Månedlig kostnad:
1,985 kr
Gå videre
Eksempel: Lån 2 000 000 kr, 25 år, nom. rente 7,47%, eff. rente 7,77%. Kostnad: 2 436 540 kr. Totalkostnad: 4 436 540 kr. Faktisk månedsbeløp og totalbeløp kan avvike fra kalkulator. Etab.gebyr 1-4 %. Rente fastsettes individuelt. Oppdatert 2024-02-09.
Formålet med lånet ditt
Oppgi den delen av lånet på 150 000 kr som du ønsker å bruke til å innfri eksisterende lån.
?
Oppgi omtrent hvor stor nåværende låne-/kredittgjeld du vil innfri (ikke boliglån).
Formålet med resterende 100 000 kr
Hva er formålet med lånet?
Betalingsforsikring
Angi om du har en eller flere existerende betalingsforsikringer.
Angi husleie og andre driftskostnader.
Sivilstatus
Partnerens årsinntekt før skatt
Angi husleie og andre driftskostnader.
Boligopplysninger
Boligutgifter, fellesutgifter ol. (din andel)
Ikke renter og avdrag på boliglån
?
Angi husleie og andre driftskostnader.
Har du boliglån / lån med sikkerhet?
Vi trenger informasjon om alle nåværende lån for å behandle søknaden, selv om det er noe du ikke ønsker å refinansiere

Oppgi omtrentlige tall. Hvis informasjonen mangler, kan lånetilbudene dine bli avvist senere.

(Informasjon om forbrukslån og annen usikret gjeld deler du fra Gjeldsregisteret etter søknaden er sendt inn)
Ikke glem å bekrefte låneopplysningene ovenfor før du fortsetter med skjemaet.
Bank (lånetype)
Beløp
250 000 kr
Rente
10,23 %
Månedlig Kostnad
3000 kr
Totale Beløp
250 000 kr
Snittrenten
10,23 %
Månedlig Kostnad
3000 kr
Ansettelsesform
Årlig inntekt
Din arbeidsgiver
Vi kontakter ikke din arbeidsgiver
Ansatt fra (måned og år)
Anställd till
Leieinntekter
?
Har du leieinntekter kan du skrive inn disse her.
Leieinntekter
Kontaktinformasjon
Mobiltelefon (+47) - 8 siffer
Epost
Fødselsnummer
Vennligst fyll ut fødselsnummeret ditt. 11 tall
Norsk statsborger
Bodd i Norge siden
Medsøkere
Ta vekk
?
Medsøker er en person som står oppført på lånet sammen med deg.
Dersom det er flere enn én eier av boligen du ønsker å pantsette, må alle eiere inkluderes i søknaden.

Med en medsøker øker sjansen for bedre tilbud.
Medsøkere Sivilstatus
Medsøkere Boligsituasjon
Boligutgifter, fellesutgifter ol. (din andel)
Ikke renter og avdrag på boliglån
?
I boutgifter inngår amortering, husleie og andre driftskostnader.
Angi omtrentlig boligkostnad
Medsøkere Ansettelsesform
Årlig inntekt
Din arbeidsgiver
Vi kontakter ikke din arbeidsgiver
Ansatt fra (måned og år)
Anställd till
Leieinntekter
?
Har du leieinntekter kan du skrive inn disse her.
Leieinntekter
Medsøkere Kontaktinformasjon
Medsøkere Fødselsnummer
Vennligst fyll ut fødselsnummeret ditt. 11 tall.
Norsk statsborger
Bodd i Norge siden
Ved å klikke på "Finn riktig lån" -knappen, godkjenner du Zensums personvernerklæring og brukervilkår.
Gjeldsregistret
Forbrukslån
15.3.2024

Overtakelsesprotokoll – Zensum guider deg

Overtakelsesprotokoll er et viktig dokument ved overtakelse av både brukt bolig og nybygg. Lær hva protokollen skal inneholde og hvordan den brukes.
Lesning 
4 min

Overtakelsesprotokoll: Alt du trenger å vite

Tenker du på å selge eller kjøpe bolig, bør du sette deg inn i alle prosesser og dokumenter som hører til ved kjøp og salg av boliger. Herunder kommer også det som kalles overtakelsesprotokoll. En overtakelsesprotokoll er ikke lovpålagt ved kjøp av brukt bolig, men er en stor fordel både for selger og kjøper, spesielt med tanke på eventuelle reklamasjoner. Når det kommer til nybygde boliger, skal det være en overtakelsesprotokoll.

Hva er en overtakelsesprotokoll?

En overtakelsesprotokoll er et dokument som fylles ut og signeres ved overtakelse av en bolig. Overtakelsesprotokollen skal signeres av både selger og kjøper, og eventuelt entreprenøren ved kjøp av ny bolig. Protokollen dokumenterer at overtakelse av boligen er gjennomført. I tillegg viser overtakelsesprotokollen at både selger og kjøper er innforstått med alle detaljer i forhold til boligen og kjøpet

Som tidligere nevnt, er det ved kjøp av brukt bolig ikke lovpålagt å bruke en overtakelsesprotokoll, men det anbefales av jurister og eiendomsmeglere. Overtakelsesprotokollen ordnes som regel av eiendomsmegleren, enten i form av en utskrift (papirutgave) eller elektronisk. Både kjøper og selger skal være med å fylle ut en overtakelsesprotokoll. 

En overtakelsesprotokoll skal fylles ut ved salg og kjøp av ny bolig. Det skjer ofte ved at partene (selger, kjøper og eventuell eiendomsmegler) møtes i den aktuelle boligen, og fyller ut protokollen mens man går gjennom boligen. Her er det viktig å få eventuelle mangler og feil ved boligen inn i protokollen

Viktige begreper 

I forbindelse med kjøp og salg av bolig og overtakelsesprotokoll kan man møte på en del begreper, som kan være viktige å forstå.

  • Bustadsoppføringslova: En norsk lov som regulerer byggekontrakter på nye boliger/nybygg. 
  • Avhendingsloven: En lov som regulerer, og som man må forholde seg til, ved kjøp og salg av brukte boliger. 
  • Overtakelseserklæring: Er det samme som en overtakelsesprotokoll.
  • Overtakelsesforretning: Er den prosessen man går gjennom den dagen boligen overtas. 
  • Anmerkninger: Dette er eventuelle feil og mangler ved boligen man oppdager ved befaring av boligen, og som bør med i overtakelsesprotokollen. Det kan være alt fra større byggtekniske feil til dårlig rengjøring. 

Slik fyller man ut en overtakelsesprotokoll

Det er vanlig å fylle ut overtakelsesprotokollen samme dag som man formelt overtar en bolig. Partene møtes ofte i boligen, og går gjennom denne sammen. Man fyller altså ut overtakelsesprotokollen samtidig som man går gjennom boligen. 

I januar 2022 ble avhendingsloven oppdatert, noe som innebærer en mer detaljert beskrivelse av boligen enn tidligere. Tilstandsrapporter skal inneholde en detaljert oversikt over boligens stand, og kjøper skal opplyses om eventuelle feil og mangler. 

Dermed vil det være greit å sjekke grundig om boligen er skikkelig rengjort og at rot/søppel er fjernet fra boder, hage og garasje. I tillegg bør det sjekkes at eventuelle hvitevarer som følger med både fungerer og er rengjort. Føring av overtakelsesprotokollen vil på den måten inneholde feil og mangler, som ikke kommer frem av en salgsoppgave. Boligen skal fremstå slik det er avtalt i kjøpekontrakten ved signering. 

Mangler og feil som ikke føres opp i overtakelsesprotokollen kan komme til å koste kjøperen dyrt, siden kjøperen vil bli fullt ansvarlig for boligen når protokollen er signert av alle partene. 

Overtakelsesprotokollen bør inneholde:

  • Dato og klokkeslett for overtakelse av boligen.
  • Hvem som var til stede ved overtakelsen.
  • Om boligen er gjort ren og er ryddig.
  • Om alle nøklene er overlevert kjøper.
  • Vann- og strømavlesning (tallene på målere).
  • Feil og mangler som kjøper har funnet, hvis der er noen.
  • Selgers frist for å utbedre eventuelle mangler og feil.
  • Beløpet av kjøpesummen som holdes igjen til selger har utbedret feil og mangler.
  • Om boligen kommer med medfølgende hvitevarer.

Viktig å huske på

Det finnes skjemaer og maler for overtakelsesprotokoller, men man er ikke forpliktet til å bruke disse. Hva som skal stå i protokollen ved overtakelse av bolig kan bestemmes av selger og kjøper. 

Det er viktig å være bevisst hva man signerer på ved kjøp av en brukt bolig, og at formuleringene i protokollen er i overensstemmelse med hva du er villig til å signere på. Når overtakelsesprotokollen er signert, er boligen og eventuelle uoppdagede mangler kjøpers ansvar. Noe som umuliggjør en eventuell reklamasjon. 

Overtakelsesprotokollen er altså viktig dokumentasjon i forhold til selve overtakelsen av boligen. Derfor bør man ta seg god tid når man skal bestemme hva den skal inneholde samt fylle den ut nøye. Hvis noe avviker fra det som er avtalt tidligere, skal dette komme frem i overtakelsesprotokollen. 

Det hender at selger og kjøper er uenige om hva som skal føres opp i overtakelsesprotokollen. Ofte gjelder dette anmerkninger som kjøper vil ha ført opp. Både kjøper og selger kan føre inn ting i protokollen uten at man er enige. Problemet kommer når overtakelsesprotokollen skal signeres. Derfor kan det være nyttig at eiendomsmegler/entreprenør er med på gjennomgangen av boligen, slik at man kan få hjelp til å avklare uenigheter.

Betale boligen før eller etter overtakelsesprotokollen? 

Når overtakelsesprotokollen er signert, er selve overtakelsesforretningen over. Kjøper har overtatt boligen. Hvis det ikke er noen anmerkninger i protokollen, skal kjøpesummen overføres til eiendomsmeglerens klientkonto. Eiendomsmegleren sørger for at selgerens boliglån betales ned, og at boligen ikke har økonomiske heftelser. Deretter sendes skjøtet til tinglysning hos Kartverket. Når skjøtet er kommet i retur fra Kartverket, vil selgeren få kjøpesummen, minus eget boliglån, overført til egen konto. 

Kjøperen av en bolig er ansvarlig for boligen med en gang overtakelsesprotokollen er signert, og nøklene til boligen er mottatt. Dette gjelder selv om selgeren enda ikke har mottatt pengene for kjøpet. 

Ofte stilte spørsmål om overtakelsesprotokoll 

Hva skal en overtakelsesprotokoll inneholde?

Selger og kjøper kan avtale hva protokollen skal inneholde. Normalt inneholder en overtakelsesprotokoll alt fra rengjøring av boligen til mangler og feil ved boligen. 

Er jeg forpliktet til å bruke overtakelsesprotokoll?

Det skal brukes en overtakelsesprotokoll ved kjøp av nybygg, mens ved kjøp av brukt bolig er dette valgfritt. 

Hvor finner jeg overtakelsesprotokoll?

Ved bruk av eiendomsmegler skaffer eiendomsmegleren overtakelsesprotokollen. Det er også mulig å finne maler og ferdige skjemaer på nett. 

Hvem signerer overtakelsesprotokollen?

Både selger og kjøper skal signere protokollen. Overtakelsesprotokollen er det siste steget i prosessen for å ta over en bolig.

Relaterte artikler

Hva sier kundene våre?

Se alle anmeldelser