Hei, ta gjerne kontakt med oss – vi vil hjelpe deg!

Zensumservice

Vi vil forandre hvordan bransjen vår jobber, og at du skal forvente deg mer av oss. For vi vet at mens det finnes en grense for hvor mye vi kan konkurrere med lave renter, raske beslutninger og lave avgifter, så finnes det ingen grense for hvor langt vi kan gå for å ha bransjens beste service – en service i verdensklasse. Vi kaller det «Zensumservice», og den skal være overraskende god.

Var det overraskende dårlig, i stedet for overraskende bra? Ta gjerne kontakt, vi vil vite alt.

De fleste som søker seg hit lurer på noe som ikke er tydelig noe annet sted. Derfor er vi glade for at du fant oss. Det hjelper ikke bare deg – det hjelper også oss å bli enda bedre. Lengre ned blant spørsmål og svar finner du kanskje det du leter etter, hvis ikke er du alltid velkommen til å ringe 23 96 52 00, sende en e-post til kundeservice@zensum.no eller chatte.

Hvordan kan jeg komme med en klage?

Hos Zensum streber vi alltid etter å hafornøyde kunder. Hvis du er misfornøyd med tjenesten vår, eller har en klage, kan du kontakte vår klageansvarlige på kundeservice@zensum.no eller 23 96 52 00, eller sende et brev til:

Zensum AS klager manager - C/O Business Sweden, PB 1681Vika, 0120 OSLO


Vanlige og uvanlige spørsmål.

Er renten min fast eller flytende?

Zensums långivere tilbyr flytende rente. Det innebærer at renten kan endres. Men det innebærer ikke at renten på lånet ditt kan heves når som helst. I låneavtalen din står den renten som dere har blitt enige om. For at långiveren skal kunne heve renten, kreves det at lånekostnadene øker. Det vil si de kostnadene långiveren har for å kunne låne ut penger. En slik økt kostnad kan for eksempel være at Norges Bank hever styringsrenten sin.

Hvilken rente får jeg?

Alle långivere gjør en individuell vurdering av deg ut fra for eksempel betalingsevne, lånebeløp og gjeld. Zensum fungerer som mellomledd mellom låntaker og långiver og kan ikke påvirke långiverens beslutning.

Hvem blir informasjonen min delt med?

Ved en lånesammenligning sender vi lånesøknaden din videre til de kreditorene vi samarbeider med: BB Bank, Express Bank, Re:member, Nordax, YA bank, Santander, Easy Bank, Resurs Bank, Ikano & Komplett Bank.

Hvem kan jeg ha som medsøker?

Stort sett hvem som helst kan stå som medsøker så lenge personen oppfyller grunnkravene våre. Den som står som medsøker må være oppmerksom på at det medfører solidarisk betalingsansvar overfor långiveren.

Hvorfor skal jeg samle lånene mine?

Utspredte lån innebærer ofte flere gebyrer og administrasjonsavgifter. Ved å samle de spredte lånene dine, slipper du å holde orden på flere ulike lån og avgifter. Kredittverdigheten din kan også forbedres når du samler flere lån til ett.  
OBS: Det er en vanlig oppfatning at å samle lånene dine automatisk fører til lavere kostnader. Det stemmer ikke. Undersøk totalkostnaden nøye for det nye lånet ditt før du tar en beslutning.

Hvorfor skal jeg sammenligne lånene mine?

Ettersom långiverne ofte har forskjellige priser, det kommer nye långivere og at dine forutsetninger kan forbedres over tid, kan det være en god idé å sjekke om du har best mulige vilkår med jevne mellomrom.

Hvorfor har jeg fått avslag på søknaden min?

Zensum fungerer som et mellomledd mellom låntakere og långivere. Det betyr at vi ikke kan påvirke utfallet på søknaden, ettersom det er bankene som bedømmer betalingsevnen og kredittverdigheten din.

Hva er forskjellen på nominell og effektiv rente?

Den nominelle renten er den flytende renten som man betaler for lånet sitt. Effektiv rente er den totale rentekostnaden av den nominelle renten inkludert tillegg som for eksempel etableringskostnader og fakturagebyr.

Hva er en medlåntaker?

For å øke sjansene for bedre lånevilkår, kan man inkludere en såkalt medlåntaker eller medsøker. Det er en person som deler låneansvaret ditt og fungerer som en ekstra sikkerhet for långiveren ved en lånesøknad. Personen som står som medsøker skal være informert om at låntakerens og medlåntakerens låneansvar er solidarisk overfor långiveren.

Hvilken månedskostnad får jeg på lånet mitt?

Hvilken månedskostnad du får kommer an på en rekke ulike faktorer som for eksempel lånets størrelse, men også løpetid, rente og nedbetalingsplan.

Skal jeg ha en så høy eller så lav månedskostnad som mulig?

Ta utgangspunkt i hvordan økonomien din ser ut, og prøv så langt det er mulig å velge den kortest mulige løpetiden for å redusere totalkostnaden på lånet.

Skal jeg betale lånet mitt via faktura eller autogiro?

Hos mange av Zensums långivere kan du velge selv om du vil ha faktura, E-faktura eller autogiro. Fordelen med autogiro er likevel at du, i de fleste tilfellene, ikke må betale noen ekstra kostnader for det. Mange långivere debiterer deg for faktura i posten eller i digital form.


Koster det noe å sammenligne lån via dere?

Nei, Zensum er en kostnadsfri tjeneste og du binder deg  heller ikke til noe. Vi fungerer som et mellomledd mellom låntakere og  långivere. Zensum tar en avgift fra bankene, og det kommer ingen rentepåslag  eller kostnader i tillegg for deg som kunde. Zensum er en markedskanal for  långiverne, akkurat som TV- eller radioreklame.

Kan jeg senke renten på et eksisterende lån?

Ja, du  velger selv hvilke lån du vil sammenligne. Vi hjelper daglig til med å finne  bedre vilkår på eksisterende lån.

Kan jeg løse inn lånet før tiden?

Du kan  betale inn på lånet når som helst uten ekstra kostnader.

Kan jeg sammenligne lånene mine hvis jeg er sykemeldt?

Ja,  det kan du. Hvis du er sykemeldt og vil opprette en søknad, er det  sykepengene dine som regnes som inntekt.

Kan jeg sammenligne lånene mine hvis jeg er i foreldrepermisjon?

Ja, det kan du. Hvis du er i foreldrepermisjon og vil opprette en søknad, er det foreldrepengene dine som regnes som inntekt.

Kan jeg få avslag på søknaden min?

Det er  Zensums ulike långivere som avgjør om du får innvilget et lån eller ikke. Vi  sørger for at lånesøknaden din inneholder all nødvendig informasjon for at du  skal få så mange gode tilbud som mulig.

Kan jeg søke om lån når jeg er ansatt på prøvetid?

Ja, du kan søke om lån når du er ansatt på prøvetid. Men husk at du i de fleste tilfeller får bedre vilkår fra långivere når prøvetiden går over i fast ansettelse, noe den ofte gjør automatisk etter 6 måneder på samme arbeidsplass. Det finnes også flere långivere som krever at man er fast ansatt for å innvilge et nytt lån.

Jag har ikke BankID. Hvordan kan jeg signere?

De fleste långivere som Zensum samarbeider med bruker digital signering ved hjelp av BankID, men det er fortsatt mulig å få et fysisk gjeldsbrev i posten hos noen av dem. Vi anbefaler å skaffe BankID fra banken din, slik at det blir enklere for deg å delta i vår sammenligning av lån.

Hvor lenge gjelder tilbudet mitt?

Det varierer mellom de ulike långiverne, men tilbudene fra Zensums långivere gjelder gjennomsnittlig 30 dager fra du starter sammenligningen.

Finner du ikke det du leter etter?

Prøv å stille spørsmålet ditt i chatten vår, ellers er du alltid velkommen til å ringe 23 96 52 00 eller mail kundservice@zensum.no.

Ros vi er ekstra stolte av:

TrustScore 4,9/5 av 701 anmeldelser
Arne
April 30, 2020
Bra oppfølging og serviceinnstilt. Hyggelige folk nan snakker med. De gjør hva de kan, for deg. Takk for god hjelp, i en vanskelig situasjon.
Tor
April 8, 2020
Kontaktpersonen var svært imøtekommende og vennlig, og hun ga informasjon som det var lett å forholde seg til
Sylvia
April 30, 2020
Jeg er svært fornøyd med deres raske, korte og konkrete tilbakemeldinger - god service uten at de oppfattes som masete og påtrengende.